Ajuntament de Ciutadella de Menorca · 971 381 050 · Plaça des Born, 15   - Català
LOGO
  Publicar en facebook  Publicar en twitter  Publicar en google+

S4 - CIUTADELLA – SANTA GALDANA – CAP D’ARTRUTX – CALA BLANCA – CIUTADELLA

Es tracta d’una ruta circular amb inici i final a l’aparcament del costat del Cementeri Vell.

Sortim pel camí de Sant Jordi, que agafarem davant mateix del Cementeri i continuarem, creuant la carretera amb precaució, fins passar per davall la ronda Sud, just en entrar novament al camí antic, girarem a l’esquerra (km 1,040) i seguirem per aquest tram del camí de la Reina fins arribar a l’asfalt; girarem a l’esquerra cap a la rotonda de la Porta de la Mar. Sortirem de la rotonda per la primera sortida, en direcció cap al camí Vell, que trobarem a una cruïlla en el Km 2,340 on girarem a la dreta. Aquest camí està fitat com a ruta cicloturística de Ciutadella a Ferreries (seguirem en tot moment aquesta senyalització fins al km 16,900). En el km 9,980 ens trobarem una cruïlla, seguirem per l’esquerra en direcció cap as Torretó i al barranc.

En el km 11,200 deixam l’asfalt i iniciam la baixada al barranc. S’ha de baixar amb precaució, sobretot en temps humit; possiblement haurem de posar peu a terra en un parell de trams. Passat el pont sobre el torrent, seguirem el camí, ara de pujada per pista de terra, sense gaire complicacions. L’últim tram de pujada per pista de formigó ens portarà fins a una cruïlla; deixarem el camí asfaltat a l’esquerra i continuarem recte pel camí Reial durant 2,5 km que ens permetran gaudir de la conducció de la nostra bicicleta. En arribar a la cruïlla amb la carretera Me-22 deixarem les fites de la ruta cicloturística i seguirem per la dreta la carretera fins a la urbanització de Santa Galdana. Passarem una primera rotonda, i seguirem recte baixant en direcció a la platja. Passarem sobre el pont i a la següent rotonda girarem a l’esquerra per la segona sortida seguint el passeig des Riu. Seguim per un carrer sense sortida, el carrer des Pins, al fons del qual, a la dreta, una mica ocult, trobarem un viarany que ens portarà en pujada fins a una pista de terra. Girarem a l’esquerra, passarem pel pas de vianants al costat d’una cadena i seguirem la pista. Al km 25 trobarem una bifurcació, anirem per l’esquerra fins al km 25,500 o deixarem la pista per entrar a l’esquerra per un portell que ens portarà al Camí de Cavalls.

Durant 14,2 km seguirem en tot moment les fites del Camí de Cavalls i GR 223 passant per les platges de Macarella, cala en Turqueta, es Talaier, l’arenal de Son Saura i la cala de Son Vell fins arribar as Platjals o platja de Son Xoriguer. Durant tota aquesta part del camí ens veurem obligats a baixar de la bicicleta en diverses ocasions i a prestar molta atenció a la conducció, ja que el viarany passa per roquissars.

En arribar a la platja de Son Xoriguer, deixarem el Camí de Cavalls sortint de la platja pel costat del lloc de socors i passant suvora un aparcament; arribarem al carrer de sa Platja, que seguirem girant a la dreta. Continuarem per la gran via de Son Xoriguer fins a la via de Circumval•lació girant a la dreta. Seguirem pel carrer de Llevant fins arribar a la rotonda que ens incorporarà a la carretera Me24 en direcció cap a Ciutadella.

A 700 m d’aquesta rotonda deixarem la carretera per girar a l’esquerra pel passeig Marítim, que també deixarem als 300 m per girar a la dreta i entrar (passant per damunt la voravia) novament al Camí de Cavalls. Durant 4,4 km seguirem altra cop les fites del Camí de Cavalls i GR 223 per un viarany sense desnivells, però de molt difícil conducció per damunt de pedres i roques. Passarem per cala en Bastó i l’Aigua Dolça i arribarem a la urbanització de Cala Blanca. Girarem tot d’una a la dreta per l’avinguda de Ponent, i després a l’esquerra per l’avinguda de Migjorn. Passarem suvora la platja de Cala Blanca i girarem a la dreta per sortir de la urbanització cap a la carretera. Arribarem a una rotonda que ens incorporarà altra vegada a la Me-24 que seguirem cap a l’esquerra en direcció cap a Ciutadella. Tan sols 600 m més endavant arribarem a una altra rotonda i sortirem de la carretera per la dreta (1a sortida) agafant el camí des Rafal Amagat, camí rural asfaltat que ens portarà fins al camí de sa Coma, que seguirem per l’esquerra només durant 400 m, ja que en aquest punt (km 51 de la ruta) girarem a la dreta per un camí de terra, el camí de Son Vives, que ens portarà fins al camí de Sant Joan de Missa, camí asfaltat que seguirem per l’esquerra en direcció cap a Ciutadella. Arribarem a una rotonda que ens incorporarà a la ronda Sud; seguirem per la dreta fins a la següent rotonda, on deixarem la ronda per entrar cap al nucli urbà

girant a l’esquerra. Arribarem fins a la rotonda del costat de la pista de Skate, girarem a l’esquerra per l’avinguda Josep Mascaró Pasarius, i arribarem al punt d’inici i final d’aquesta ruta.

Km Direcció Punts d’interès
0,500 Dreta Porta d’entrada a l’antic Cementeri Civil
2,400 Esqu. Poblat megalític de Montefí
2,470 Esqu. Líthica
2,500 Dr/es Pedreres de marès (abandonades i en explotació)
4,500 Dreta Restes antic pou de torn
4,680 Esqu. Naveta des Tudons (400 m)
6,450 Esqu. Cova prehistòrica
6,800 Dreta Cova prehistòrica
8,100 Esqu. Torretrencada – Taula i poblat
12,300 Dr/es Torrent des barranc d’Algendar
13,000 Dreta Pas d’en Revull
20,800 Esqu. Càmping
23,600 Esqu. Platja de Sta. Galdana
27,300 Dr/es Platja de Macarella
28,300 Esqu. Platja de Macarelleta (100 m)
30,100 Dreta Pedreres antigues
46,700 Esqu. Cala en Bastó
47,800 Esqu. Aigua Dolça
48,600 Esqu. Platja Cala Blanca i naveta pretalaiòtica
52,100 Esqu. Ermita de St. Joan de Missa (a 3 km)

POSSIBLES VARIANTS - COBINACIÓ D’ITINERARIS

Evidentment, els itineraris aquí proposats es poden combinar entre ells o retallar a conveniència. Proposaré, seguidament, alguns exemples de combinacions que es poden fer per ampliar les alternatives.

S-4 + N4:

Es tractaria de fer la ruta S-4 al revés de com està plantejada i, en arribar a la cruïlla davant el lloc de Binigarba (km 6,3 de la ruta N-4), girar a la dreta i seguir des d’aquest punt el que hi resta de la ruta N-4.

Resultaria un itinerari de 85,7 km, amb un desnivell acumulat positiu de 1.006 m.

Aquesta mateixa ruta es podria simplificar retallant per la carretera general des de Ferreries, però perdria un dels trams més atractius: camí Reial i barranc d’Algendar.

RETALLS A S-4

La ruta S-4 es pot retallar iniciant el camí de tornada a la platja de Cala Turqueta en el quilòmetre 30,3, seguint, a la inversa des d’aquest punt, l’itinerari S-3. Resultaria una ruta de 41,7 quilòmetres.

Aquesta mateixa ruta es pot allargar iniciant la tornada a la platja de Son Saura, o bé retallar tornant des de la platja de Macarella.