Ajuntament de Ciutadella de Menorca · 971 381 050 · Plaça des Born, 15   - Català
LOGO
  Publicar en facebook  Publicar en twitter  Publicar en google+

N4 - CIUTADELLA – EL PILAR – NATI – CIUTADELLA

Es tracta d’una ruta circular amb inici i final a l’aparcament del costat del Cementeri Vell.

Sortim pel camí de Sant Jordi, que agafarem davant mateix del cementeri i continuarem, creuant la carretera amb precaució, fins passar per sota la ronda Sud, just en entrar novament al camí antic, girarem a l’esquerra (km 1,040) i seguirem per aquest tram del camí de la Reina fins arribar a l’asfalt, girarem a l’esquerra cap a la rotonda de la Porta de la Mar. Sortirem de la rotonda per la primera sortida, en direcció al Camí Vell, que trobarem a una cruïlla en el km 2,340, on girarem a la dreta. Aquest camí està fitat com a ruta cicloturística de Ciutadella a Ferreries. Seguirem aquesta senyalització fins al Km 6,030, on girarem a l’esquerra per un camí que ens portarà fins a la carretera general Me 1 que seguirem cap a la dreta en direcció a Maó. Seguirem per la carretera durant 4,140 km, punt on girarem a la dreta per agafar, passant per davall la carretera, el camí del Pilar. Seguirem aquest camí fins arribar a l’aparcament i, seguidament, passarem pel pas de vianants que hi ha al costat de la barrera, entre alzines centenàries, per agafar el camí que du fins a la platja del Pilar. És un camí de terra amb lleu pendent cap amunt i amb molta arena. A un quilòmetre de la barrera, ens desviarem a l’esquerra per un camí que ens portarà fins al Camí de Cavalls.

A partir d’aquest punt i durant 20,200 quilòmetres seguirem en tot moment les fites del Camí de Cavalls GR 223.

Passarem pel pla de Mar, la muntanya Mala, la font de sa Teula, arribarem a la Vall, passarem pel refugi de pescadors de ses Fontanelles (aquí possiblement haurem de davallar de la bicicleta per passar per les roques i escales entre les coves dels pescadors). Passarem pel codolar de Biniatram, l’aljub de sa Marina de Corniola i arribarem a la urbanització de Cala Morell. Hi entrarem pel carrer d’Auriga, que deixarem molt prest per girar a l’esquerra pel carrer Via Làctia, que ens portarà fins a una rotonda a l’entrada de la urbanització, davallarem pel carrer d’Orió (dreta), passarem al costat de la necròpoli talaiòtica i girarem a l’esquerra per pujar sobtadament pel carrer de sa Lira. A l’esquerra trobarem el panell informatiu del Camí de Cavalls i el portell per on entrarem al viarany que ens conduirà fins a Nati. En els 7,100 quilòmetres de Camí de Cavalls entre Cala Morell i Punta Nati haurem de davallar en diverses ocasions de la bicicleta i fer trams a peu. Tot i que no hi ha desnivells, és un camí molt dificultós per fer en bicicleta i pot resultar mal de passar en època de calor forta.

Finalment, arribarem al camí de la Farola Nova, camí asfaltat amb prioritat per als ciclistes, que seguirem en direcció cap a Ciutadella mentre contemplam el resultat de molts d’anys de feina dels nostres avantpassats, aprofitant les pedres per fer interminables parets seques, barraques i ponts de bens.

Després de poc més de quatre quilòmetres per aquest camí, arribarem a la ronda Nord, girarem a l’esquerra per la tercera sortida de la rotonda (direcció cap a Maó) i seguirem la ronda durant 700 m fins arribar a una altra rotonda que deixarem per la primera sortida entrant ja al nucli urbà de Ciutadella pel carrer de Sant Antoni M. Claret, que seguirem durant 700 m (passant tres semàfors) fins a la cruïlla amb el Camí Vell de Maó; girarem a l’esquerra per aquest carrer, per tornar a girar a la dreta (50 m) i arribar al punt d’inici i final de ruta.

Km Direcció Punt d’interès
0,500 Dreta Porta d’entrada a l’antic Cementeri Civil
2,340 Esqu. Poblat megalític de Montefí
2,480 Esqu. Líthica – pedreres de marès
2,750 Dreta i esq. Pedreres de marès abandonades i en explotació
4,500 Dreta Pou de torn
4,680 Esqu. Naveta des Tudons (400 m)
6,030 Dreta Poblat i taula de Torretrencada (2.300 m)
7,160 Esqu. Naveta des Tudons (entrada principal 1.400 m)
9,000 Dreta Poblat i taula de Torrellafuda (800 m)
17,200 Dreta El Pilar: platja, font i coves
17,800 Dreta Mina d’aram – vistes panoràmiques muntanya Mala i punta des Carregador
18,100 Dreta i esqu. Pla de Mar i macar d’Alfurinet
20,300 Dreta Font de sa Teula i coves de l’amo en Marc
23,100 Dreta Bassa Verda (900 m)
25,100 Dreta Platges d’Algaiarens o platja des Tancats (300 m)
26,000 Dreta Ses Fontanelles
34,300 Esqu. Aljub i hipogeu
35,600 Dreta Encletxa de s’Ull de Sol
36,100 Dreta Codolar de Torrenova – creu naufragi Général Chanzy
37,400 Dreta Far de punta Nati (farola Nova)
38-41 Dreta i esqu. Camí amb prioritat per a ciclistes. Paret seca, barraques i ponts de bens

POSSIBLES VARIANTS - COBINACIÓ D’ITINERARIS

Evidentment, els itineraris aquí proposats es poden combinar entre ells o retallar a conveniència. Proposaré, seguidament, alguns exemples de combinacions que es poden fer per ampliar les alternatives.

S-4 + N4:

Es tractaria de fer la ruta S-4 al revés de com està plantejada i, en arribar a la cruïlla davant el lloc de Binigarba (km 6,3 de la ruta N-4), girar a la dreta i seguir des d’aquest punt el que hi resta de la ruta N-4.

Resultaria un itinerari de 85,7 km, amb un desnivell acumulat positiu de 1.006 m.

Aquesta mateixa ruta es podria simplificar retallant per la carretera general des de Ferreries, però perdria un dels trams més atractius: camí Reial i barranc d’Algendar.

RETALLS A N-4

Igual que amb la ruta del sud, aquest itinerari es pot fer més curt si es retorna cap a Ciutadella des de les platges d’Algaiarens (35 km), des de Cala Morell (39 km) o des del camí de Son Morell (40 km). Són tres retalls molt iguals en distància però substancialment diferents quant a la dificultat i duresa.